نصب آسانسور
به طور کلی، مراحل نصب آسانسور در ساختمان مطابق مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان و استاندارد ۶۳۰۳ شامل تهیه نقشه آسانسور ، آماده سازی کف چاله آسانسور ، نصب ریل آسانسور ، دیوارکشی اطراف چاهک آسانسور ، نصب و اجرای موتورخانه آسانسور ، اجرای کابل کشی و نصب تابلو فرمان آسانسور ، نصب درب آسانسور و بتن ریزی سقف چاهک آسانسور می باشد.
ما در گروه فنی آماتیس، با استفاده از علم روز و مطابق با قوانین و استانداردهای ساختمان، در اجرای تمامی مراحل نصب آسانسور در خدمت شما هستیم.
تهیه نقشه آسانسور
اولین گام از مراحل نصب آسانسور ، تهیه نقشه آن است و مهندسی که طراحی معماری ساختمان را بر عهده دارد، لازم است تعداد ، نوع و ظرفیت آسانسور های ساختمان را مشخص نماید.
جانمایی آسانسور لازم است به نحوی باشد که در مرکز حرکتی و ترافیکی ساختمان قرار گیرد. به طوری که بتوان با کم ترین حرکت و جابجایی از نقاط مختلف ساختمان به آن دسترسی پیدا کرد. بدین منظور رعایت نکات ذیل در نقشه کشی آسانسور می تواند مفید باشد.
- حداکثر مسافت از درب ورودی ساختمان تا درب آسانسور جهت طراحی وروردی آن در هر طبقه عمدتا ۴۰ متر در نظر گرفته می شود.
- در صورتی که تعداد آسانسور ، ۳ دستگاه یا کم تر باشد، می توان آن ها را در یک چاهک ، نصب نمود. اما اگر تعداد آن چهار دستگاه و یا بیش تر باشد، لازم است در دو چاه مجزا قرار گیرند.
همچنین پلان تیپ طبقات در محل نصب آسانسور ، پلان چاهک آسانسور با ذکر اندازه های کامل از کف چاله تا زیر سقف موتورخانه و پلان پشت بام ساختمان در محدوده چاله آسانسور جهت دستیابی به ابعاد استاندارد آسانسور و نصب آن مورد نیاز می باشد.
آماده سازی کف چاله آسانسور
جهت نصب آسانسور ارتفاع مورد نیاز از کف چاهک تا سطح تمام شده اولین توقف آن، حداقل لازم است ۱۵۰ سانتی متر باشد. این حداقل ارتفاع به منظور اجرا و نصب سکو های ضربه گیر آسانسور و تعبیه جانپناه می باشد.
ضربه گیر وسیله ای ارتجاعی است که برای جلوگیری از برخورد کنترل نشده کابین یا وزنه تعادل به کف چاهک در نظر گرفته می شود.
این ضربه گیر ها یا ستون های نشیمنگاه ، لازم است به گونه ای در کف چاهک آسانسور توسط نصاب آسانسور ، نصب یا اجرا شوند که پس از برخورد کابین یا وزنه تعادل به آن ها و فشرده شدن کامل، فضای خالی جانپناه به نحوی باقی بماند که بتوان مکعبی به ابعاد ۶۰×۵۰×۱۰۰ سانتی متر را در آن جای داد. جانپناه محلی است که به هنگام تعمیرات مانع از سقوط کامل آسانسور به کف چاله می شود.
بتن ریزی کف چاهک آسانسور
بتن ریزی کف چاهک آسانسور به شرح زیر اجرا می شود.
- بتن مگر ۱۰ سانتی متر
- بتن آرمه کف و آرماتوربندی ۳۰ سانتی متر
آهن کشی آسانسور
آهن کشی، سازه فلزی چاهک آسانسور برای استقرار براکت های مورد نیاز ریل های کابین است. آهن کشی آسانسور بر اساس استاندارد آهن کشی و نقشه طراحی شده توسط فروشنده آسانسور اجرا می شود.
در حالت کلی مراحل اجرای آهن کشی به شرح ذیل می باشد.
- تهیه نقشه های اجرایی شامل جزئیات آهن کشی آسانسور
- تهیه چک لیست آهن آلات و ابزار مورد نیاز
- نصب داربست مناسب جهت اجرای صحیح دتایل آهن کشی آسانسور
- اجرای آهن کشی با نظارت نماینده فنی شرکت فروشنده یا دستگاه نظارت ساختمان
- ضد زنگ کردن آهن آلات بعد از صدور گواهی انجام کار آهن کشی
نصب ریل آسانسور
کابین و قاب وزنه ، نیازمند سیستمی است که در مسیر تعیین شده به طور مناسب، جابجا گردد. محاسبات ریل در نقشه محاسبات آسانسور تعیین می کند که چه نوع ریلی برای کابین و قاب وزنه آسانسور استفاده گردد.
دلایل نصب ریل آسانسور
- هدایت و راهنمایی حرکت کابین آسانسور و وزنه تعادل در راستای حرکت عمودی
- ممانعت از نوسانات افقی کابین آسانسور به دلیل نیرو های وارده خارج از مرکز
- تحمل وزن کابین آسانسوردر هنگام عملکرد ترمز ایمنی (پاراشوت آسانسور)
ریل ها حساس ترین قطعات مکانیکی آسانسور هستند که دقت در حمل و نقل، نصب و نگهداری آن ها حائز اهمیت است. هر ریل دارای مشخصات فنی و جدول ویژه ای است که پارامترهای ابعادی مقاطع، خواص فیزیکی و … آن ها را مشخص می سازد، چنانچه دقت کافی در مراحل پیش از نصب ریل آسانسور لحاظ نگردد، کیفیت حرکت آسانسور به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.
در نصب ریل های آسانسور لازم است، موارد زیر مورد توجه قرار گیرد.
- جنس ریل ها لازم است از فولاد ST-37 ساختمانی بوده و سطح آن کاملا صیقلی و بدون هیچگونه تاب و انحنا باشد.
- ریل T5 بعنوان ریل راهنمای وزنه تعادل استفاده می شود.
- ریل T9 برای آسانسور ۵ الی ۱۰ توقف و ریل T16 برای آسانسور های بالاتر از ۱۰ توقف بعنوان ریل راهنمای کابین استفاده می شود.
- با توجه مشخصات کاتالوگ ریل ها لازم است توجه شود که عدد تنش کششی ریل بین ۳۷۰ الی ۵۲۰ نیوتن بر میلی متر مربع باشد.
دیوارکشی اطراف چاهک آسانسور
در گام بعدی از نصب آسانسور ، سه طرف چاه آسانسور لازم است به وسیله قطعات یا دیوار های جداکننده از محیط اطراف جدا شوند. سطح داخلی این جداکننده ها نیز لازم است به صورت مطلوب اندودکاری و صاف گردد.
دیوار های جداکننده ، از کف تمام شده اولین توقف تا اتاقک موتورخانه بر روی پشت بام اجرا می شود.
اما به طور کلی دیوارکشی با یکی از روش های زیر برحسب شرایط ساختمان اجرا می گردد.
- ورق کشی که به تناسب فضا از ورق های فلزی یا پانل های گچی استفاده می شود.
- رابیس بندی با استفاده از تورهای فلزی مخصوص انجام شده و اندود کاری بر روی آن اجرا می گردد.
سطح داخلی دیواره های چاله آسانسور نیز لازم است با مصالح مناسب و به گونه ای پوشانیده شوند که کم ترین خلل و فرج را داشته باشند. در صورت استفاده از اندود گچ ، لازم است این سطوح با رنگ مناسب نیز پوشانیده شوند.
نصب و اجرای موتورخانه آسانسور
اتاق موتورخانه آسانسور یا اتاقک آسانسور بر حسب نقشه اجرایی فروشنده و با ارتفاع مناسب مطابق استاندارد موتورخانه آسانسور اجرا می گردد.
اجرای کابل کشی و نصب تابلو فرمان آسانسور
کابل کشی و نصب تابلو فرمان آسانسور از اهمیت زیادی برخوردار است و مراحل آن به شرح زیر اجرا می گردد.
- نصب کابل برق سه فاز از محل نصب کنتور تا موتورخانه
- نصب سیم ارت Earth
- نصب تابلو کنترل آسانسور
بتن ریزی سقف چاهک
بعد از اتمام عملیات نصب درب و ریل آسانسور و صدور تاییدیه عملیات توسط فروشنده آسانسور ، لازم است طبق مشخصات فنی محل نصب ریل ها، نسبت به اجرای قالب گذاری آرماتور بندی و بتن ریزی سقف چاهک اقدام گردد. دقت شود که زمان لازم جهت استحکام بتن حدود ۱۵ روز می باشد.
براورد هزینه، مشاوره فنی و خرید
پس از تصمیم گیری در مورد نوع آسانسور یا پله برقی، با مشاوره تخصصی جهت انتخاب بهترین و مقرون به صرفه ترین متریال همراهتان هستیم.
بازدید پروژه و انجام محاسبات در اسرع وقت
تنها با یک تماس، با اعزام کارشناس آماتیس جهت بازدید تخصصی پروژه، تهیه بهینه ترین نقشه و ارائه بهترین پیشنهاد متناسب با پروژه و نیاز شما، در کنار شما خواهیم بود.
کارشناسان حرفه ای
کارشناسان و متخصصان ما در آماتیس ، با بهره گیری از علم روز و تجربه فنی کافی، آماده همکاری با شما هستند.